Train & Rail 2025

Högt betyg från deltagarna på Train & Rail

2023-09-29

I april 2023 var det äntligen premiär för Train & Rail-mässan i Stockholm. Arrangemanget fick högt betyg av deltagarna och besökarna. ”Väldigt nöjda”, ”över förväntan” och ”vi kommer absolut tillbaka” är några av omdömena.

Sverige har ett stort behov av investeringar i järnväg och infrastruktur. Samtidigt har branschen länge efterfrågat en ny arena där framtidens viktigaste järnvägs- och transportfrågor kan diskuteras. Därför skapades Train & Rail – en mötesplats arrangerad av Swedtrain och Stockholmsmässan i samarbete med Järnvägsentreprenörerna, NJS, Spårvagnsstäderna, Svensk Kollektivtrafik, Swerig och Tågföretagen.

Kristina Nyquist
Kristina Nyqvist - VD, Siemens Mobility AB.

Ett av vårens deltagande företag var Siemens Mobility – en aktör som levererat transportlösningar i drygt 160 år.
– Det gav oss som företag mycket att delta på Train & Rail. Vi knöt närmare band till samarbetspartners och kunder, startade nya diskussioner med potentiella samarbetspartners och jobbade på våra relationer inom den svenska järnvägsindustrin, säger Kristina Nyquist, vd Siemens Mobility i Sverige.

Verksamheten hos Siemens Mobility består bland annat av tåg och lok samt signalsystem och elektrifiering för järnväg. Företaget erbjuder allt från spårvagnar och lokalbanor till tunnelbanor, pendel-, regional- och höghastighetståg.
– Vi var väldigt nöjda med att vi hade en monter på mässan. Det är väldigt sannolikt att vi kommer vara med 2025.

Fredrik Lindberg
Fredrik Lindberg - säljansvarig för tågprodukter på Awi Maskin.

En annan nöjd deltagare var Fredrik Lindberg som är säljansvarig för tågprodukter på Awi Maskin – ett företag som bland annat erbjuder utrustning för byggnation, kontroll och underhåll av järnväg.– Mässan var bra, över förväntan. Det var gott om besökare och vi hade en strid ström av besökare i vår monter, så det var positivt. Jag skulle tro att vi deltar även 2025, förmodligen med en större monter, säger Fredrik Lindberg.

Att Train & Rail arrangeras i Stockholm passar bra för Awi Maskin.
– Våra kunder finns ofta i Stockholm och kring Mälardalen och det var lätt för dem att ta sig till mässan.

Britt-Inger Garsäter
Britt-Inger Garsäter - VD, BS Verkstäder. 

Även Britt-Inger Garsäter, vd på BS Verkstäder, uppskattar det geografiska läget.
– Många av våra kunder har kontor där. Det gjorde att fler av dem kunde komma och att de hade mer tid att vara på plats, säger hon.

BS Verkstäder grundades 1978 och sedan början på 1990-talet har huvudinriktningen varit livstidsförlängning av järnvägsfordon.
– Vi åkte dit för att mässan verkade ha ett bra koncept med en intressant mix av utställare samt ett ambitiöst upplägg. Det blev jättebra!

Det var väldigt givande för oss och vi träffade så många människor att vi knappt hade tid att se något av mässan i övrigt. Vi hoppas att mässan växer till nästa gång och har fler utställare samt ett större mässområde med bättre möjligheter att visa upp maskiner.

– Vi tänker absolut vara med 2025, säger Britt-Inger Garsäter.

Bertrand Gryspeert
Bertrand Gryspeert - VD, Voosloh Cogifer.

Vossloh är ett av världens ledande företag inom spårväxlar och spårteknik. Att delta på Train & Rail var ett självklart val.
– Vi hade viktiga möten med kunder och samarbetspartners på alla nivåer samtidigt, från verkstadsgolv till styrelse. Allt med Stockholmsmässan var bra och enkelt, säger Bertrand Gryspeert, vd på Vossloh Nordic.

– Vi kommer att delta även 2025, avslutar han.